سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 1 تير 1402 در ساعت 1 : 12 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

یکی از مهم ترین عناصر تزیینی در چیدمان و دکوراسیون داخلی، تابلو دیواری است. به منظور نصب این المان باید از استانداردها و قواعدی پیروی کرد که نقش زیادی در زیبایی یک فضای داخلی، ایفا می کنند؛ اما استاندارد نصب تابلو روی دیوار چیست و چگونه باید از آن برای دیزاین این المان استفاده شود؟ با توجه به اهمیت تابلو در زیبایی، جذابیت و هویت یک فضای معماری، توصیه می شود بر اساس قواعد از پیش تعیین شده نسبت به نصب آن اقدام شود. قرار گرفتن تابلو در ارتفاع و نقطه مناسب می تواند تاثیر زیادی روی ایجاد تعادل در دکوراسیون داخلی شود. ابعاد فضای مورد نظر و اندازه تابلو نیز از دیگر استانداردهایی هستند که باید به آن ها توجه شود.

ارتفاع مناسب نصب تابلو دیواری تاثیر زیادی در ایجاد تناسب و تعادل در فضای بصری دارد. این اندازه در تمامی موارد یکسان نیست و بستگی به عواملی مانند ارتفاع سقف نیز دارد. به طور معمول ارتفاع کف تا بخش پایینی تابلو تعیین می شود و بر اساس آن می توان انواع المان های تزیینی را روی دیوار نصب کرد. در صورت استفاده از مبلمان ارتفاع استاندارد نصب تابلو متفاوت است. در ادامه به سایر عوامل و استانداردهای مهم در هنگام نصب تابلو اشاره خواهیم کرد.

 

اصول نصب تابلو

 

اندازه تابلو

اندازه و ابعاد یکی از عوامل مهم استاندارد نصب تابلو روی دیوار محسوب می شود. به منظور خرید تابلو باید از قبل، ابعاد فضای مورد نظر برای نصب، مشخص باشد. در این صورت می توان با توجه به اندازه دیوار، سایز تابلو را نیز تعیین کرد. طبیعتا در چنین مواردی تناسب حرف اول را می زند! به این معنی که اندازه تابلو باید بر اساس و متناسب با ابعاد دیوار و فضای مورد نظر، انتخاب شود. شما نمی توانید برای یک فضای کوچک، یک تابلو با ابعاد بزرگ را سفارش دهید. در این صورت دکوراسیون داخلی نامتعادل و غیر جذاب به نظر می رسد. در نتیجه برای مخاطب می تواند خسته کننده باشد.

امروزه در هنگام فروش تابلوهایی که به صورت چاپی یا دست ساز روی بوم نقاشی ارائه می شوند، از ابعاد استاندارد استفاده می شود. برخی از اندازه های استاندارد بوم شامل 100*70 و 50*70 هستند که طرفداران زیادی دارند. این ابعاد مربوط به تابلوهای مستطیل شکل است که به صورت افقی یا عمودی روی دیوار نصب می شوند. اما ممکن است تابلو با استفاده از بوم نقاشی دارای اشکال هندسی دیگر مانند دایره و مربع نیز ارائه شود. در این صورت نیز ابعاد بوم دارای استانداردهای مشخصی است.

انتخاب رنگ مناسب برای تابلو

هنگام انتخاب رنگ مناسب برای تابلو باید به رنگ آمیزی محیط و چیدمان توجه شود. در استاندارد نصب تابلو روی دیوار، رنگ خاصی برای این عنصر ذکر نشده است؛ اما باید بر اساس دکوراسیون داخلی یک رنگ هماهنگ انتخاب شود. این استاندارد ممکن است با توجه به سبک طراحی یک فضا متفاوت باشد. مثلا در فضای مدرن از رنگ های خنثی و ملایم بیشتر برای ارائه تابلو دیواری استفاده می شود. البته در این نوع شیوه طراحی نیز محدودیتی در انتخاب رنگ تابلو وجود ندارد! بلکه رنگ هایی که بیشترین کاربرد را در فضاهای مدرن و امروزی دارند، دارای این ویژگی‌ها هستند. گاهی انتخاب رنگ تابلو کاملا سلیقه ای است و بستگی به نظر مخاطب دارد. طراحان سعی می کنند که رنگ های تابلو دیواری را با رنگ مبلمان و فضای داخلی هماهنگ انتخاب کنند.

بهتر است در هنگام انتخاب رنگ تابلو به عنوان یکی دیگر از استانداردهای مهم در هنگام خرید این عنصر تزیینی، به هماهنگی رنگ ها بیشتر اهمیت داده شود. در صورتی که با رنگ های سرد و گرم، مکمل و ... آشنایی داشته باشید، درک بهتری از این موضوع خواهید داشت و طبیعتا می توانید رنگ تابلو دیواری را به صورت استاندارد و هماهنگ با محیط، انتخاب کنید. 

نصب تابلو روی دیوار

 

محل مناسب نصب تابلو روی دیوار

به منظور نصب تابلو روی دیوار مکان های مختلفی در یک دکوراسیون داخلی پیشنهاد می شوند. به منظور رعایت استاندارد نصب تابلو روی دیوار باید در انتخاب مکان مناسب نیز، دقت شود. در یک فضای مسکونی بخش های مختلفی مانند اتاق خواب، پذیرایی، نشیمن و ... وجود دارند که در هر کدام می توان از تابلو دیواری به عنوان عنصر تزیینی، استفاده کرد. در فضای خواب، محل مناسب برای نصب تابلو روی دیوار می تواند بالای تخت خواب باشد. البته این مورد ممکن است در برخی از چیدمان ها مانند فنگشویی، مورد تایید نباشد. در فضای پذیرایی و نشیمن که دارای مبلمانی مانند میز ناهاخوری و کاناپه هستند، بهترین مکان، دیوار پشت عناصر ذکر شده است.

فضای خالی پشت کاناپه و مبلمان را می توان با استفاده از انواع تابلو دیواری تزیین کرد. بهتر است در این صورت ارتفاع استاندارد نیز رعایت شود تا علاوه بر ایجاد تعادل در فضا، زیبایی دکوراسیون داخلی نیز دوچندان شود. بخش های دیگری نیز در یک ساختمان می توانند برای نصب تابلو مناسب باشند. مثلا یک دیوار تو رفته یا جلو آمده که به صورت عمودی باشد، مکان مناسبی برای نصب تابلو است. همچنین راهرو های بین اتاق ها نیز جای مناسبی برای قراردادن انواع تابلو دیواری می باشد.  

محل نصب تابلو در پذیرایی

یکی از فضاهای مهم در منازل مسکونی، پذیرایی است. این فضا نشان دهنده سلیقه میزبان در هنگام پذیرایی از مهمانان است. به همین دلیل باید به محل نصب تابلو در پذیرایی، دقت بیشتری شود. استاندارد نصب تابلو روی دیوار در این فضا نیز مانند سایر بخش ها باید رعایت شود تا تعادل فضا بر هم نخورد. دیوارهای اصلی این بخش، مکانی مناسب برای نصب عناصر تزیینی هستند. همانطور که در بالا ذکر شد، دیوار پشت کاناپه و مبلمان می تواند بهترین گزینه برای نصب تابلو دیواری باشد. در این صورت نباید به هیچ عنوان طول این عناصر و المان های تزیینی، بیشتر از طول مبلمان باشد. در صورتی که تابلو کوچک باشد، می توان ابتدا روی دیوار شلف نصب کرد و تابلو را روی آن قرار داد تا تناسب بیشتری در فضا ایجاد شود. بهتر است تابلو از مبلمان در حدود 30 سانتی متر فاصله داشته باشد.

توجه به استاندارد نصب تابلو روی دیوار در خانه می تواند تاثیر زیادی در زیبایی چیدمان و دکوراسیون داخلی ایفا کند. به همین دلیل طراحان نیز همواره به دنبال رعایت کردن استانداردها هستند. البته در این میان باید خلاقیت طراح نیز مورد استفاده قرار بگیرد تا یک فضا، جذابیت بیشتری پیدا کند. در فضای پذیرایی می توانید از انواع تابلو بزرگ، ست یا تابلو سه تکه استفاده کنید.

 

نصب تابلو

 

محل نصب تابلو در اتاق خواب

با توجه به استاندارد نصب تابلو روی دیوار، در فضای خواب نیز می توان از المان های تزیینی به خوبی استفاده کرد. در این فضا عناصری مانند تخت خواب وجود دارند که می توان از دیوار و فضای بالای آن به منظور نصب تابلو استفاده کرد. همانطور که می دانید باید در هنگام نصب تابلو بالای تخت خواب، ارتفاع استاندارد در نظر گرفته شود. بهتر است عنصر تزیینی حدود 30 سانتی متر با تخت خواب فاصله داشته باشد. باید به این نکته نیز توجه کنید که تابلو دیواری باید دقیقا در مرکز قرار بگیرد. در غیر این صورت فضا عناصر به صورت قرینه روی دیوار نصب نخواهند شد و جلوه خوبی نخواهند داشت. در صورت استفاده از میز یا کمدهای دو طرفه در کنار تخت، می تواند طول تابلو را تا بالای عناصر ذکر شده نیز ادامه داشته باشد.

 در برخی از انواع چیدمان و دکوراسیون داخلی، توصیه می شود که اشیایی که امکان سقوط دارند را در بالای تخت نصب نکنید. رعایت استانداردها می تواند علاوه بر زیبایی فضای داخلی، موجب جلوگیری از حوادث نیز شود. تابلو بوم های نقاشی سبک هستند و می توان از آن ها برای بالای تخت استفاده کرد. در صورت استفاده از تابلو های سنگین، باید از استاندارد بودن نصب آن ها، اطمینان حاصل کنیم.

اشتباهات نصب تابلو

در این مقاله به انواع استاندارد نصب تابلو روی دیوار اشاره شد. در صورت دعایت این نکات، مشکلی از نظر زیبایی شناسی و بصری در طراحی فضا وجود نخواهد داشت. اشتباهات نصب تابلو می تواند تاثیر منفی روی جذابیت دکوراسیون داخلی ایفا کند. در واقع ما قصد داریم که یک عنصر تزیینی را برای زیباتر شدن در فضای معماری نصب کنیم. در صورت عدم توجه به استانداردها، این عنصر نه تنها کمکی به زیبایی چیدمان نخواهد کرد، بلکه موجب ایجاد ناهماهنگی و تعادل در فضا نیز می شود. در ادامه به برخی از انواع اشتباهات رایج در هنگام نصب تابلو اشاره خواهیم کرد:

  • عدم رعایت ارتفاع مناسب در هنگام نصب تابلو روی دیوار
  • انتخاب اندازه و مقیاس اشتباه تابلو
  • عدم توجه به طیف رنگی تابلو و فضای مورد نظر
  • استفاده از طرح های تکراری
  • استفاده بیش از حد از تابلو برای تزیین دیوار
  • عدم پیوستگی و ارتباط بین تابلو با دیگر عناصر تزیینی
  • عدم توجه به ایمنی در هنگام نصب تابلو

با عدم انجام موارد ذکر شده می توانید از اشتباهات نصب تابلو روی دیوار خانه، جلوگیری کنید. استاندارد نصب تابلو روی دیوار از اصول های اولیه برای طراحی و دیزاین یک فضا می باشد. عدم توجه به آن می تواند تاثیرات منفی روی طراحی دکوراسیون داخلی، ایفا کند. از این رو همواره طراحان در هنگام خرید تابلو، به موارد ذکر شده مانند اندازه، رنگ، ارتفاع نصب و ... توجه می کنند تا نتیجه نهایی، هماهنگ با نوع طراحی فضا باشد.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()