سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 28 تير 1403 در ساعت 47 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 2 )

فنگ شویی (Feng shui)  یک واژه چینی است که به ترتیب به معنای " باد" و " آب" ترجمه می شود. این واژه به رابطه با طبیعت و انرژی های منطبق بر اصول و قواعد طبیعت اشاره دارد. به این مفهوم که انسان نیز باید در همین راستا حرکت کند. ارتباط با محیط اطراف به منظور ایجاد تعادل و هماهنگی بین فرد و محیط شکل می‌گیرد. این نوع تفکر در فرهنگ شرق آسیا، با نام فلسفه تائو به معنای "راه" شناخته شده است. در حقیقت تائوئیسم راه و روش طبیعت است و این اصول منعکس کننده فلسفه فنگشویی است. امروزه با استفاده از آثار هنری مانند تابلو دکوراتیو، مجسمه و استفاده از گل و گیاه از این روش برای چیدمان و دکوراسیون داخلی بهره می برند.

توجه به موقعیت فرماندهی در ساختمان، نقشه و پلان باگوا و پنج عنصر می تواند منجر به ایجاد یک ترکیب هماهنگ دکوراسیون داخلی، در این فن باستانی شود. بهبود روابط خانواده(Zhen)، ثروت(Xun)، سلامتی(Tai Qi)، شهرت(Li)، شغل(Kan) و ... همواره در فنگ شویی مورد تاکید قرار گرفته اند. آب، چوب، آتش، خاک و فلز از عناصر اصلی جهت های 8 گانه محسوب می شوند. با تقویت هر کدام از این عناصر، می توان انرژی ناشی از آن را در زندگی دریافت کرد.

فنگ شویی

 

فنگ شویی چیست و چه کاربردی دارد؟

فنگ شویی به عنوان یک هنر و علم باستانی در حدود 3000 سال پیش در چین توسعه پیدا کرد. به طور کلی معنای لغوی این واژه با سلامتی در ارتباط است. این فن با چی (chi) در تائوئیسم ارتباط نزدیکی دارد. در واقع در هر دو زمین به عنوان مظهر زندگی و انرژی شناخته شده است. بنابراین می توان گفت فنگشویی به تعامل انسان با محیط و طبیعت گفته می شود! دستیبایی به ثروث، سلامتی و پیشرفت در زندگی در این فن بستگی به میزان تاثیر ما در انرژی های محیطی دارد.

برای دستیابی به تعادل در زندگی، فنگ شویی در بخش طراحی و چیدمان در ساختمان بیشتر کاربرد دارد. نحوه طراحی ساختمان و قرار دادن اثاثیه و مبلمان در مکان مناسب می تواند سلامتی و خوشبختی ساکنان آن را تضمین کند. اما شناخت بخش های مختلف خانه برای اجرای چیدمان اصولی نیازمند ابزار خاصی است:

  • قطب نما (compass)
  • نقشه باگوا (bagua)

 

معرفی فنگ شویی

 

قطب نما در فنگشویی برای به دست آوردن اطلاعات کامل و دقیق از جهت های ساختمان، مورد استفاده قرار می گیرد. نقشه باگوا یا نقشه انرژی نیز یک شبکه 8 ضلعی است که فضای زندگی شما را بر اساس جهت های اصلی و فرعی تقسیم بندی می کند. جهات، رنگ و عناصر در هرکدام از این بخش ها تعیین می شوند و بخش مرکزی آن به یین و یانگ مربوط می شود.

تصاویر مورد استفاده در جهت های جغرافیایی در فنگشویی

فنگ شویی دارای جهات 8 گانه است که باید در هنگام چیدمان و نصب عناصر تزئینی مانند تابلو دیواری به آن دقت شود. در فنگشویی برای هر کدام از این جهات عنصر، شکل، رنگ و تصویر خاصی در نظر گرفته شده است. عدم توجه قوانین مربوط به این جهات، می تواند تاثیر مخربی روی جذب انرژی مثبت داشته باشد. امروزه در کنار استفاده از مجسمه های نمادین از تصاویر عناصر طبیعی نیز برای چیدمان استفاده می شود. از این رو برای هر کدام از جهات جغرافیایی باید تصویر مناسب را انتخاب کرد.

  • جهت شمال شامل تصاویر اسب های دوان در ساحل آرام، کشتی با بادبان برافراشته
  • بخش جنوب مناسب برای تصاویر ققنوس، اژدها، دشت لوندر یا اسطوخدوس
  • شرق با تصاویری از آب، آبشار، جنگل سرسبز، پرندگان در آسمان، جمع های خانوادگی
  • سمت غرب با استفاده از تصاویر گل ارکیده، پروانه در حال رشد، گروه ارکستر، آلات موسیقی
  • بخش جنوب شرقی با تصاویری از آبشار و جنگل با آسمان آبی، پرنده، رنگین کمان، اسب قهوه ای
  • جبهه جنوب شرقی دارای تصاویر عشق، ازدواج، قوی عاشق، کوروش و همسرش و عروس و داماد
  • بخش شمال شرقی با تصاویری مانند کوه، مناظر و یا گل های قرمز و غروب آتشین
  • شمال غربی شامل تصاویری از مناظر، نقشه و مکان های شاخص

 

فنگشویی چیست؟

 

انواع فنگ شویی کدامند؟

تعادل در فنگشویی تاثیرات مثبتی روی رفاه و شانس دارد. این موضوعات با مفاهیمی مانند ثروت، سلامت، موقفیت و بهبود روابط در ارتباط هستند. به همین دلیل این فن را برای مفاهیم مختلف می توان در چیدمان اجرا کرد و شاهد نتایج آن بود. در ادامه انواع فنگ شویی و روش‌های تقویت آن را ذکر خواهیم کرد.

فنگ شویی ثروت

یکی از محبوب ترین انواع فنگ شویی، استفاده از آن برای جذب ثروت است. ثروت تنها مربوط به حوزه مالی نیست و می تواند شامل رفاه، فراوانی، شانس و دستیابی به فرصت ها باشد. علاوه بر رعایت اصول اولیه برای جذب ثروت مانند سپاسگزاری، می توان از عناصر موجود در طبیعت نیز برای کسب آن استفاده کرد. بخش ثروت در نقشه باگوا مشخص شده است و در زبان چینی Xun نامیده می شود. این بخش در واقع همان جهت جنوب شرقی پلان است که نشان دهنده ثروت و فراوانی می باشد. عنصر آن چوب و رنگ های مناسب نیز سبز و قهوه ای هستند.

در این بخش بهتر است از انواع تابلو دیواری، مجسمه و نمادهایی مانند تابلو کشتی برکت که دارای بادبان های برافراشته است، استفاده کنید. هر چقدر به این بخش و گوشه بیشتر اهمیت دهید، تاثیر بیشتری در جذب فراوانی خواهید داشت. بهتر است تابلو فنگ شویی را با شکل مستطیل و مربع انتخاب کنید. تصاویر طبیعت نیز می تواند برای این بخش انتخاب مناسبی باشند. درخت سکه با زمینه طلایی و مشکی و گندم زار نیز برای جبهه جنوب شرقی مناسب هستند.

 

مزایای فنگ شویی

 

فنگ شویی سلامتی

بسیاری از افراد فنگ شویی محیطی را تنها برای جذب ثروت و پول مورد استفاده قرار می دهند. اما برای سلامتی نیز بخش خاصی در فنگشویی در نظر گرفته شده است. سلامتی، رشد افراد خانواده و بهبود روابط فامیلی در نقشه باگوا، مربوط به جهت شرق است.  فنگ شویی سلامتی نیز طرفداران بسیار زیادی دارد و از این رو تصاویر و آثار هنری متعددی مانند تابلوهای چاپی با نمادهای سلامتی به بازار ارائه شده اند. عنصر این بخش نیز چوب است و رنگ مناسب برای آن مانند جبهه ی جنوب شرقی، سبز و قهوه ای می باشد.

ساحل سرسبز، تصاویری از آبشار و جنگل را می توان در این بخش مورد استفاده قرار داد. می توانید با عنصر خاک این بخش از ساختمان و خانه را تقویت کنید. برخی افراد از گل بامبو پنج عنصر به عنوان تابلو یا به صورت طبیعی در این گوشه استفاده می کنند. سبد میوه یا گلدان بدون پژمردگی نیز می تواند برای تقویت سلامتی در بخش شرقی مناسب باشند. استفاده از تصاویر فامیلی و خانوادگی نیز می تواند در جهت بهبود روابط خانوادگی مناسب باشد.

 

 فنگشویی در خانه

 

فنگ شویی عشق و ازدواج

بخش جنوب غربی در نقشه باگوا مربوط به روابط، عشق و ازدواج است. در این بخش باید از عناصر جفت و دوتایی استفاده شود. استفاده از تصاویر پرندگان یا عناصر دیگر به صورت سه تایی و چهارتایی خیانت را تداعی می کند. اگر تصویر نیز به صورت تکی و تنها باشد، نمودی از تنهایی است. استفاده از قوهای عاشق یا اردک های ماندارین نر و ماده برای بهبود روابط بین زوجین نیز می تواند کاربرد داشته باشد.

در برخی از مجسمه ها و انواع تابلو دیواری از طرح و تصاویر طاووس نر و ماده و یا تصویر کوروش و همسرش نیز استفاده می شود. تابلو با طرح عروسی، بدرقه عروس و داماد نیز برای جبهه جنوب غربی کاربرد بسیار زیادی دارد. برای این بخش بهتر است از رنگ های اخرایی، خاکی، کرم، قهوه ای و ... استفاده شود. زیرا عنصر آن خاک است و با عنصر آتش نیز تقویت می شود. به همین دلیل از رنگ های قرمز، صورتی و بنفش نیز می توان برای تقویت آن استفاده کرد.

 

 قو در فنگشویی

 

فنگ شویی شهرت و خوشنامی

بخش جنوبی یکی از بخش های مهم هر ساختمان است که نور خورشید از طریق آن به داخل راه پیدا می کند. عنصر این جهت آتش است و رنگ قرمز نماد اصلی آن است. بهتر است برای تقویت آن از اشکال نوک تیز مثل مثلث، مستطیل، ستاره و لوزی استفاده شود. از این رو از تابلو های دیواری مستطیل و لوزی برای تزیین این فضا استفاده می شود. علاوه بر رنگ قرمز، از رنگ های نارنجی، زرد تیره و بنفش نیز می توان برای این جهت استفاده کرد.

در جبهه ی جنوبی معمولا برای زنان از نماد ققنوس و برای مردان از نماد اژدها استفاده می شود. برای افراد متاهل نیز می توان در این جهت از تصویر ققنوس و اژدها استفاده کرد. همانطور که گفته شد یکی از نمادهای معروف برای این جهت، همان دشت لوندر است. اسب قهوه ای دوان در چمن زار نیز می تواند روی بوم مثلث یا لوزی برای این فضا استفاده شود.

 

اژدها در فنگ شویی

 

فنگ شویی کودکان و خلاقیت

بیشتر از بخش غربی برای کودکان و خلاقیت استفاده می شود. عنصر این جهت فلز است و باید از رنگ های طلایی، نقره ای و سفید در این بخش استفاده شود. برای تقویت عنصر فلز، عنصر خاک کاربرد دارد و به طور کلی علاوه بر کودکان و خلاقیت از این جهت برای باروری و بهبود روابط اعضای خانواده نیز استفاده می شود. برای خلاقیت اغلب از تصویر پروانه ای که از کوچک به بزرگ رشد می کند، استفاده می شود. این طرح رشد باید به سمت آسمان باشد. زن و مرد در حال نواختن پیانو، کاردستی های کودک، تصویر گروه ارکستر و یا تصاویر آلات موسیقی نیز به بخش خلاقیت و کودک کمک می کند.

در صورت استفاده از این بخش بهتر است از تابلوها و اشکال دایره، بیضی و مربع استفاده شود. رنگ زرد، قهوه ای خیلی روشن، طلایی و خاکستری برای این فضا مناسب هستند.

 

فنگشویی

 

فنگ شویی شغل و مسیر زندگی

یکی دیگر از مفاهیم محبوب فنگ شویی، پیشرفت در مسیر شغلی و زندگی است. از همین رو برای آن بخش شمالی با عنصر آب در نظر گرفته شده است. استفاده از اسب دوان در ساحل آرام با سر رو به بالا در یک جهت خاص، نمایش وسعت دریا و ساحل آرام، کشتی بادبانی در حال حرکت روی ساحل غیر مواج، ماهی با تعداد 2، 3، 9 و یا تعداد زیاد و طرح عقاب در حال اوج گرفتن در آسمان صاف برای بخش شمالی توصیه می شوند.

در این روش برای پیشرفت در شغل های آزاد و کارمندی نیز تصاویر خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. برای شغل آزاد و کسانی که به دنبال شغل هستند، از تصویر فتح قله می توان استفاده کرد. برای موفقیت در شغل کارمندی نیز استفاده از کشتی بادبانی یا عقاب در آسمان مناسب است.

 

تابلو فنگ شویی

 

فنگ شویی دانش و خرد

در بخش شمال شرقی می توانیم از نمادهایی برای تقویت دانش و خرد استفاده کنیم. مثلا تصاویری از کوه یا پاگودا به صورت اقلام دکوری یا هنری می تواند موجب تقویت این بخش شود. استفاده از عناصر مرتبط با آتش نیز می توان برای این جهت کاربرد داشته باشد. در نقشه باگوا عنصر این جهت، خاک است و رنگ مناسب برای آن اخرایی است.

 

برج پاگودا

 

فنگ شویی سفر

بخش شمال غربی نیز برای تقویت سفر در نظر گرفته شده است. عنصر آن فلز و دارای رنگ های طلایی، نقره ای و یا سفید است. تصویر نقشه جهان، مکان های دیدنی و خاص در این جهت می تواند موثر باشد. حتی می توانید تصویر مکانی که دوست دارید به آن سفر کنید را در قالب یک تابلو دیواری به کار ببرید.

 

نقشه در فنگشویی

 

پنج عنصر فنگ شویی

عناصر پنج گانه در فنگ شویی شامل آب، چوب، آتش، خاک و فلز هستند. بر اساس مفاهیم در این فن، جهان و کائنات از این 5 عنصر تشکیل شده اند. از این رو این عناصر در کیفیت انرژی که با نام چی شناخته می شوند، تاثیر بسیار زیادی دارند. برخی از تابلوها یا درختان که دارای یک عنصر خاص هستند، با اضافه کردن عناصر دیگر به پنج عنصر تبدیل می کنند.

به طور کلی امروزه فنگشویی در چیدمان و دکوراسیون داخلی کاربرد بسیار زیادی دارد و بسیاری از افراد در رابطه با این فن مطالعه می کنند. تائوئیست در واقع زمین را مرکز انرژی می داند به همین دلیل با فنگ شویی سعی در جذب آن دارد. زندگی شاد و سالم و حس لذت از زندگی با رعایت قوانین ساده‌ی این فن می تواند میسر شود. به همین دلیل در چیدمان از آثار تزئینی مانند تابلو یا مجسمه برای دریافت انرژی استفاده می شود.

ارسال نظر

مهدی ساده وند :
0 0
راهنمایی بیشتر نیاز است سپاس
سهیلا :
1 0
خیلی مفید بود مرسی
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()